Κυριακή 22 Ιουλίου 2012

Αναφορά επιφυλλίδας στο Μονόγραμμα

Γράφει η ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΕΓΡΕΔΑΚΗ

Εν συντομία...
Ηλίας Ανδριόπουλος
Με ήθος και με νότες…
'Μονόγραμμα'
Η γνωστή, πασίγνωστη εκπομπή του κρατικού καναλιού και του συμπατριώτη μας Γιώργου Σγουράκη.
Ο παραγωγός εισάγει μια μικρή αναφορά και αφήνει τον καλεσμένο του, πρόσωπο της Τέχνης, του Πολιτισμού, της Επιστήμης κ.λπ. να αυτοβιογραφηθεί...
Ο Ηλίας Ανδριόπουλος καλεσμένος τώρα· στην οθόνη μας, με ύφος και με ήθος αγαστά και εν δυνάμει 'βελονιάζει' τα ωραία και ακριβά βιώματα της διαδρομής του χάριν των τηλεθεατών...
Και έχει τόσο ενδιαφέρον αυτή η αφήγηση! Για την καταγωγή του από γονείς φτωχούς αγρότες που κρεμούσαν την ελπίδα της επιβίωσης στην παραγωγή της σταφίδας...
Στην Πελοπόννησο...
Αρχές της δεκαετίας του ’60 και μικρό παιδάκι το ’νοιωθε λέει ότι εμποτιζόταν από τις ομορφιές, τα ήθη, την παράδοση, τις συνήθειες, του κόσμου, τις γιορτές, τους επισκέπτες...
Με συγκλόνιζε ο Επιτάφιος... Αι γενεαί πάσαι. Ό,τι μας έρχεται από το παρελθόν έχει δύναμη... Έχει μπροστά του ζωή... Γίνεται σχέση βιωματική... Νομίζω, πιστεύω, πως όλα αυτά τα πράγματα, περνούν στη Μουσική μας... Ετσι πρέπει να συμβαίνει... Από τον Όμηρο και μετά, η παράδοση της γλώσσας μας έμεινε ισχυρή και αδιάκοπη, ενέπνευσε, βοήθησε τη δημιουργία...
Δεν έχει η γλώσσα μας χρονικά κενά... Ο Σολωμός... Α, ο Σολωμός... Αυτός έδωσε τη μαγιά! Εκεί ακούμπησαν οι νεώτεροι και πήραν απ’ το μεγάλο μας ποιητή...
Η Ποίηση, η Δημοτική, το Δημοτικό μας Τραγούδι, είναι από τα πιο ανθεκτικά στον κόσμο... Είναι πηγή, αδιάκοπα ρέει... Παράδοση, Δημοτικό, είναι η ρίζα, η βάση του νεωτερικού τραγουδιού που πέρασε στον κόσμο τώρα και πενήντα χρόνια. Δηλαδή και περισσότερο...
Εγώ, δεν έχω κόμπλεξ να πω ότι το τραγούδι μας, όπως έχει διαμορφωθεί, το έντεχνο λαϊκό δηλαδή, όπως το λέει ο Θεοδωράκης, είναι εφάμιλλο της Κλασικής Μουσικής...
Ναι, ναι, είναι υψηλής τέχνης, τραγούδι. Θεωρώ ότι το τραγούδι αυτό ακολουθεί τον ελληνικό καημό, τον Ελληνικό ψυχισμό...
    Εντάξει! Ο Μίκης με τον Επιτάφιό του έδωσε στο λαό την Ποίηση του Ρίτσου, αλλά πιστεύω ότι νωρίτερα, έντεκα χρόνια νωρίτερα, ο Χατζιδάκις πρώτος, με το 'Ματωμένο Γάμο' του Λόρκα, άνοιξε το δρόμο... Ετσι νομίζω. Οι άλλοι, όλοι εμείς ακολουθήσαμε, διδακτήκαμε, προσφέραμε, νομίζω.
...Ναι, είμαι ικανοποιημένος... Η Μουσική μου έχει βραβευτεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό... Τα έργα μου αγαπήθηκαν. 'Γράμματα στο Μακρυγιάννη', 'Λαϊκά Προάστεια', 'Προσανατολισμοί', 'Αργοναύτες'...
Ερμηνευτές όπως ο Μητσιάς, η Σωτηρία Μπέλλου, ο Δημητράτος, η Άλκηστη Πρωτοψάλτη, έδωσαν την ψυχή τους στο τραγούδι μου... Τους ευχαριστώ όλους...
Οι στίχοι των Μάνου Ελευθερίου, Μιχάλη Μπουρμπούλη, η ποίηση Σολωμού, Ελύτη με συγκίνησαν βαθειά...
Με ενέπνευσαν... Δοκίμασα, πέτυχα...
Για μένα, το πρώτο ζητούμενο ήταν πάντα μία έντιμη σχέση με το έργο μου και τον κόσμο που με πίστεψε...
Ετσι, προσπάθησα να δημιουργώ σ’ όλη μου την πορεία... Νομίζω έδειξα συνέπεια στην πορεία μου αυτή...
Επίμετρο: Εννοείται ότι είναι στο περίπου οι σκέψεις του άξιου Μουσικού μας, αφού παρακολουθώντας την εκπομπή, δεν κράτησα σημειώσεις. Με βοήθησε όμως και η όποια γνώση μου για το έργο του...
Αδιανέμητο, ωραίο έργο για τους πανέλληνες και όχι μόνο, αναφορά και σέμνωμα της Ελληνικής πραγματικότητας στο χώρο της Μουσικής!

Δημοσιεύτηκε στα "Χανιώτικα νέα", καθημερινή εφημερίδα των Χανίων (16-07-2012)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου